TOOL: Publicatie ‘Documenting dance: a practical guide’ (EN)

Download de publicatie Documenting dance: a practical guide Deze publicatie uit 2006 van de Dance Heritage Coalition, gevestigd in de VS, wil fungeren als een naslagwerk voor de documentering van dans. In zes hoofdstukken worden dansnotatie, film en video en motion capture als mogelijke documentatie-instrumenten met voor- en nadelen besproken. Daarnaast worden de mogelijke contexten

CASE: De publieksbeleving van David Weber-Krebs` The Guardians of Sleep

Auteur: Elisabeth Hirner, 2018   De theatermaker David Weber-Krebs had interesse in de publieksbeleving tijdens de opvoering van The Guardians of Sleep (2017) en was bereid om een meer experimentele vorm van documentatie uit te testen. Er werd geopteerd voor de methode van het ’free oral multi-perspective witness report’. Daarnaast werd een video over The

TOOL: Vragenlijst ‘documenteren voor doelgroepen’

Bijhorende case: Op zoek naar een haalbaar documentatiebeleid voor CODE Een mogelijk vertrekpunt om over documentatiemethodes te reflecteren is vanuit de doelgroep of doelgroepen voor wie de documentatie bestemd is. Er bestaan tal van mogelijke doelgroepen: (artistieke) medewerkers collega-kunstenaars brede publiek erfgoedgemeenschap pers onderzoekers beleid (subsidiegevers) financierders (sponsors) … In principe kan deze aanpak voor

CASE: Op zoek naar een haalbaar documentatiebeleid voor CODE

Auteur: Elisabeth Hirner, 2018   CODE vzw is een amateurtoneelvereniging die een specifieke werkwijze heeft ontwikkeld voor het creëren van toneelstukken met acteurs met een zonder speelervaring. Hoe kunnen dergelijke productietrajecten, waarbij de werkwijze toegepast wordt tijdens een creatieproces en de ervaringen van de deelnemers opnieuw invloed hebben op de werkwijze, gedocumenteerd worden? Samen met

TOOL: Methode ‘free oral multi-perspective witness report’

Bijhorende case: De publieksbeleving van David Weber-Krebs` The Guardians of Sleep WAT Het witness report kan gebruikt worden om de publieksbeleving (van een opvoering) of de beleving van deelnemers (workshop of masterclass) te documenteren. In wat volgt gaan we vooral in op het free oral multi-perspective witness report. WAAROM De motivatie om de publieksbeleving te documenteren kan divers